Forfatter
Tittel Hitlers byggherrer: Fritz Todt og Albert Speer i Norge
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Adolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00002928nam 2200409 4500
*000 cam 1
*001249158
*008210305 a 0 00nob 2
*015 $a0612065$bBIBBI
*015 $a13010377$bBibliofilID
*019 $bl
*020 $a978-82-450-2520-0$binnbundet$cNkr 399.00
*08201$a940.53481$zh$223/nor
*090 $c940.53$dA
*100 0$aAndersen, Ketil Gjølme$d1963-$jn.
*24510$aHitlers byggherrer$bFritz Todt og Albert Speer i Norge$cKetil Gjølme Andersen
*250 $a1. utgave
*260 $aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300 $a300 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520 $aAdolf Hitler hadde en særskilt plan for Norge i sitt storrike. Kystlinjen hadde stor strategisk betydning, landet var rikt på naturressurser og befolkningen var det beste materialet for å dyrke den ariske rasen. Derfor ble det i løpet av okkupasjonsårene igangsatt store byggeprosjekter over hele Norge. Byggingen av en polarjernbane gjennom hele Nord-Norge frem til Kirkenes ble startet i 1942, og løp helt frem til frigjøringsdagene i 1945. 25 000 krigsfanger ble benyttet som slavearbeidere, av disse omkom om lag 2100. Andre steder i landet var det nye byer, festningsverk og industribygg som måtte anlegges, noe som igjen krevde et utvidet vei- og jernbanenett. Ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer ble engasjert til å gjennomføre prosjektene. I denne boken ser historiker Ketil Gjølme Andersen på hvordan de to byggherrene la til rette for at Hitler og nazistenes visjoner. Omtalen er utarbeidet av BS
*532 $aKulturfond
*600 2$aSpeer, Albert$carkitekt og politikar$d1905-1981$jt.$1943.086092$9nno
*600 2$aSpeer, Albert$carkitekt og politiker$d1905-1981$jt.$1943.086092$0(NO-TrBib)90061198$9nob
*600 2$aTodt, Fritz$cingeniør$d1891-1942$jt.$1943.086092$9nor
*650 $1940.547$9nob$aKrigsfanger$xVerdenskrigen, 1939-1945$zNorge
*650 2$aJernbaneanlegg$zNord-Noreg$1385.3094843$9nno$2bibbi$41144891
*650 2$aJernbaneanlegg$zNord-Norge$1385.3094843$9nob$2bibbi$41144891
*651 1$aNoreg$xHistorie$xVerdskrigen, 1939-1945$1940.53481$9nno$2bibbi$41147872
*651 1$aNorge$xHistorie$xVerdenskrigen, 1939-1945$1940.53481$9nob$2bibbi$41147872
*653 $aNordlandsbanen
*653 2$aAndre verdenskrig$9nob$2bibbi
*653 2$aAndre verdskrigen$9nno$2bibbi
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/original.jpg
*856 $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://aja.bs.no/8d552646-460d-4c0f-bda9-834ffb7bd5a5/cover/thumbnail.jpg
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening